

Demand for Certification: Theory and Evidence on?Modernization of Russian Enterprises
https://doi.org/10.32609/0042-8736-2009-11-136-149
Abstract
The article tries to explain the demand for certification according to international standards in Russian industries. Under asymmetric information about the quality of goods certification by a credible agency can serve as a quality signal that increases demand for the given good and the profit of the supplier. Incentives to certificate products positively depend on the market share of suppliers with certified products. Evidence on modernization of Russian enterprises supports this view. Increase of demand for certification is accelerating, mostly by the successful enterprises involved in deeper restructuring.
References
1. Голикова В.В., Гончар К.Р., Кузнецов Б.В., Яковлев А.А. Российская промышленность на перепутье. Что мешает нашим фирмам стать конкурентоспособными. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2007.
2. Долгопятова Т.Г., Ивасаки И. Исследование российских корпораций: первые итоги совместного российско-японского проекта // Препринт WP1/2006/01. М.: ГУ-ВШЭ, 2006.
3. Долгопятова Т.Г., Ивасаки И., Яковлев А.А. Российская промышленность: внутренняя структура, внешние взаимодействия, перспективы развития. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2007.
4. Исследование и анализ состояния российской промышленности и разработка рекомендаций и предложений по выбору приоритетных направлений государственной экономической политики с целью обеспечения высоких и устойчивых темпов экономического роста обрабатывающей промышленности в Российской Федерации: Отчет / Институт анализа предприятий и рынков ГУ-ВШЭ. М., 2009.
5. Публичные услуги и функции государственного управления / Под ред. А. Е. Шаститко. М.: ТЭИС, 2002. С. 32.
6. Российская промышленность на этапе роста: факторы конкурентоспособности фирм / Под ред. К. Р. Гончар, Б. В. Кузнецова. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2008.
7. Структурные изменения в российской промышленности / Под ред. Е.Г. Ясина. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2004.
8. Anderson S.W., Daly J.D., Johnson M.F. Why Firms Seek ISO 9000 Certification: Regulatory Compliance or Competitive Advantage? // Production and Operations Management. 1999. Vol. 8, No 1. P. 28-43.
9. Leland H.E. Quacks, Lemons, and Licensing: A Theory of Minimum Quality Standards // Journal of Political Economy. 1979. Vol. 87, No 6. P. 1328-1346.
10. Perrot A. Quality Signalling by Banks on the Savings Market // Экономический журнал ВШЭ. 1999. Т. 3, № 2. С. 211-225.
11. Shapiro С. Theories of Oligopoly Behavior // Handbook of Industrial Organization. Vol. I. Amsterdam: North-Holland, 1989. P. 329-414.
12. Terlaak A., King A.A. The Effect of Certification with the ISO 9000 Quality Management Standard: A Signaling Approach // Journal of Economic Behavior & Organization. 2006. Vol. 60, No 4. P. 579-602.
Review
For citations:
Avdasheva S. Demand for Certification: Theory and Evidence on?Modernization of Russian Enterprises. Voprosy Ekonomiki. 2009;(11):136-149. (In Russ.) https://doi.org/10.32609/0042-8736-2009-11-136-149