

Ethnometric Approaches to the Analysis of Economic and Cultural Values
https://doi.org/10.32609/0042-8736-2008-5-80-102
Abstract
The success of the market modernization of Russia depends in many ways on similarity of the Russian economic mentality and the European one. To estimate a degree of similarity of the former with the mentality of citizens of Western and Eastern countries, it is suggested that the techniques of a quantitative estimation and the analysis of national economic mentality - ethnometric methods - should be used. The authors analyze four most popular ethnometric techniques - G. Hofstede’s, the project GLOBE, the project WVS and F. Trompenaars’. The most important parameters of national economic mentality are considered to be the indexes of individualism and hierarchy (power distance). According to the WVS results, Russia belongs to the East; according to G. Hofstede’s technique, Russia occupies an intermediate position between the East and the West; GLOBE and F. Trompenaars give inconsistent results.
About the Authors
N. LatovaRussian Federation
Yu. Latov
Russian Federation
References
1. Белянин А. Дэниел Канеман и Вернон Смит: экономический анализ человеческого поведения (Нобелевская премия за чувство реальности) // Вопросы экономики. 2003. № 1. С. 4-23.
2. Грачев М. Менеджмент в «международной системе координат».
3. Грачев М. Менеджмент в «международной системе координат» // Экономические стратегии.1999. № 2. С. 19-32.
4. Грачев М., Филонович С. Пятипроцентный элемент // Эксперт. 2000. № 25. С. 24-26.
5. Инглхарт Р. Культура и демократия // Культура имеет значение. Каким образом ценности способствуют общественному прогрессу. М.: Московская школа политических исследований, 2002. С. 106-128.
6. Контекст:
7. Кросс-культурная психология. Исследования и применение. Харьков: Изд-во Гуманитарный центр, 2007.
8. Латов Ю. В., Латова Н. В. Открытия и парадоксы этнометрического анализа российской хозяйственной культуры по методике Г. Хофстеда // Мир России. 2007. № 4.
9. Латов Ю. В., Латова Н. В., Николаева С. И. Повседневная теневая экономика и национальная экономическая ментальность в постсоветской России: Взаимосвязь индексов Г. Хофстеда и индикаторов теневой экономической деятельности. М.: ДиректМедиа, 2005.
10. Латова Н. В., Латов Ю. В. Российская экономическая ментальность на мировом фоне // Общественные науки и современность. 2001. № 4.
11. Лебедева Н. М., Татарко А. Н. Ценности культуры и развитие общества. М.: Изд-во ГУ-ВШЭ, 2008.
12. Наумов А. Хофстидово измерение России (влияние национальной культуры на управление бизнесом) // Менеджмент. 1996. № 3.
13. Триандис Г. К. Культура и социальное поведение. М.: Форум, 2007.
14. Тромпенаарс Ф., Хампден-Тернер Ч. Национально-культурные различия в контексте глобального бизнеса. Минск: Попурри, 2004.
15. Ушаков К. М., Фишбейн Д. Е. Базовые представления педагогического сообщества:данные одного исследования // Директор школы. 2005. № 2. http://somc.ru / node / 75.
16. Ушаков К. Кто мы такие? Анализ базовых представлений педагогического сообщества // Тенденции развития образования:проблемы управления образованием региона. М.:Логос, 2005. http://upr.1september.ru / articlef.php?ID=200600808.
17. Ядов В. А. Некоторые социологические основания для предвидения будущего российского общества // Россия реформирующаяся. М.: ИС РАН, 2002.
18. Ясин Е. Г. Модернизация экономики и система ценностей. М.: Изд-во ГУ-ВШЭ, 2003.
19. Bollinger D. The Four Cornerstones and Three Pillars in the „House of Russia Management System // Journal of Management Development. 1994. Vol. 13, No 2. Р. 49-54.
20. Dorfman P. W., Howell J. P. Dimensions of national culture and effective leadership patterns: Hofstede revisited // Advances in international comparative management. 1988. Vol. 3. P. 127-150.
21. Hampden-Turner C., Trompenaars F. The Seven Cultures of Capitalism. L.: Piatkus, 1994.
22. Hofstede G. Cultures and Organizations (Software of the Mind). N. Y.: Harper Collins, 1994.
23. Hofstede G. Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values. L.: Beverly Hills, 1980.
24. Hofstede G., Kolman L., Nicolescu O., Pajumaa I. Characteristics of the Ideal Job among Students in Eight Countries // Key Issues in Cross-Cultural Psychology / H. Grad, A. Blanco, J. Georgas (eds.). Lisse, Netherlands: Swets and Zeitlinger, 1996, P. 199-216.
25. House R., Hanges P. Cultural influences on Leadership and Organizations. Project GLOBE // Advances in Global Leadership. 1999. Vol. 1. P. 171-233.
26. Inglehart R., Baker W. Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values // American Sociological Review. 2000. Vol. 65, No 2. Р. 9-51.
27. Koopman P., Hartog D., Konrad E. National Culture and Leadership Profiles in Europe: Some Results From the GLOBE Study // European Journal of Work and Organizational Psychology. 1999. Vol. 8, No 4. P. 503-520.
28. Roberts K., Boyacigiller N. Cross-national organizational research: The grasp of the blind men // Research in Organizational Behavior. 1984. Vol. 6. P. 423-475.
29. Schwartz S. H. Cultural Value Orientation. Nature and Implications of National Differences. Moscow: Publishing house of SU HSE, 2008.
30. Schwartz S.H. Are there universal aspects in the content and structure of values? // Journal of Social Issues. 1994. Vol. 50, No 4. P. 19-45.
Review
For citations:
Latova N., Latov Yu. Ethnometric Approaches to the Analysis of Economic and Cultural Values. Voprosy Ekonomiki. 2008;(5):80-102. (In Russ.) https://doi.org/10.32609/0042-8736-2008-5-80-102