

The Problem of Strategic Effect in International Competition
https://doi.org/10.32609/0042-8736-2011-5-34-42
Abstract
The article considers the concept of strategic effect in international economic relations in a narrow sense, as a gain of national economy from purposeful support of the branches participating in international competition on oligopolistic markets. The mechanism of the competition of this kind according to the theory developed by J. Brander and B. Spencer is analyzed. The influence of the government support of domestic producers on the situation on oligopolistic markets and the opportunities of carrying out such policy under conditions of the effective WTO rules are considered (subsidization of aircraft industry by the WTO members is analyzed as an example).
References
1. Дюмулен И. И. Всемирная торговая организация. М.: Экономика, 2003.
2. Жан К., Савона П. Геоэкономика. Господство экономического пространства. М.: Ad Marginem, 1997.
3. Кочетов Э. Г. Геоэкономика. Освоение мирового экономического пространства: Учебник для вузов. М.: Норма, 2006.
4. Кочетов Э. Г. Геоэкономический (глобальный) толковый словарь (Основы высоких геоэкономических технологий современного бизнеса). Екатеринбург: Уральский рабочий, 2006.
5. Кругман П. Р., Обстфельд М. Международная экономика. Теория и практика: Учебник для вузов. М.: Экономический факультет МГУ; ЮНИТИ, 1997.
6. Кукол Е. Договоримся (Интервью с директором Департамента торговых переговоров Министерства экономического развития М. Медведковым) // Российская газета. 2010. 6 дек.
7. Неклесса А. И. Инновационная Россия как политический проект и как стратегия развития // Безопасность Евразии. 2004. № 3. С. 108-129.
8. Соболь Е. Государство потратится на МС-21 // Коммерсантъ. 2011. 18 янв.
9. Annual Review and Resource Accounts 2009-10 / Export Credits Guarantee Department.
10. Brander J. A. Rationales for Strategic Trade and Industrial Policy // Strategic Trade Policy and the New International Economics / P. Krugman (ed.). Cambridge, MA; L.: MIT Press, 1987. P. 23-46.
11. Morrison M. Who won at the WTO? http:www.flightglobal.com/channels/mro/articles/ 2010/07/01/343955/who-won-at-the-wto.html.
12. Spencer B. J. What Should Trade Policy Target? // Strategic Trade Policy and the New International Economics / Krugman P. (ed.). Cambridge MA: Mit Press, 1986. P. 71-80.
Review
For citations:
Sokolov V. The Problem of Strategic Effect in International Competition. Voprosy Ekonomiki. 2011;(5):34-42. (In Russ.) https://doi.org/10.32609/0042-8736-2011-5-34-42