

Education: Service or Life?
https://doi.org/10.32609/0042-8736-2005-3-20-40
Abstract
The author points out that self-education is the ontological basis of the educational process. Self-education forms a specific type of personal "natural economy". In industrial society teaching technologies reduce education to objective oriented learning leaving behind subjective oriented upbringing. Various markets are emerging in educational sphere characterized by the tendency to substitute "live" labor by "embedded" one. But even the most advanced countries have not extended WTO principles to the educational area.
References
1. Гребнев Л., Попов В. Аккредитация и контроль качества образовательных программ в США // Высшее образование в России, 2005, № 2.
2. Гребнев Л., Попов В. Об организации высшего технического образования в США // Высшее образование в России, 2004, № 11.
3. Замулин О., Капустин Б., Константиновский Д., Покровский Н., Почта Ю., Радаев В. Трансформация университетов: американские академические свободы и российские теснины // Высшее образование сегодня, 2004, № 10.
4. Каптерев П.Ф. Дидактические очерки. Теория образования. Глава VIII "Образовательный процесс как выражение внутренней самодеятельности человеческого организма". В кн.: Избранные педагогические сочинения. М. Педагогика, 1982, с. 351-355.
5. Коменский Я. Избранные педагогические сочинения. Т. 1. Великая дидактика. М.: Учпедгиз, 1939.
Review
For citations:
Grebnev L. Education: Service or Life? Voprosy Ekonomiki. 2005;(3):20-40. (In Russ.) https://doi.org/10.32609/0042-8736-2005-3-20-40