

Minimizing Missed Opportunities: Modeling Relationships between the State and Business in Russia
https://doi.org/10.32609/0042-8736-2009-7-42-61
Abstract
Power involves a number of models of choice: maximizing, satisficing, coercion, and minimizing missed opportunities. The latter is explored in detail and linked to a particular type of power, domination by virtue of a constellation of interests. It is shown that domination by virtue of a constellation of interests calls for justification through references to a common good, i.e. a rent to be shared between Principal and Agent. Two sources of sub-optimal outcomes are compared: individual decision-making and interactions. Interactions organized in the form of power relationships lead to sub-optimal outcomes for at least one side, Agent. Some empirical evidence from Russia is provided for illustrative purposes.
About the Author
A. OleynikCanada
References
1. Веблен Т. Теория праздного класса. М.: Прогресс, 1984. С. 202.
2. Гудков Л., Дубин Б., Левада Ю. Проблема «элиты» в сегодняшней России: размышления над результатами социологического исследования. М.: Фонд «Либеральная миссия», 2007
3. Ледяев В. Власть: концептуальный анализ. М.: РОССПЭН, 2001.
4. Менар К. Экономика трансакционных издержек: от теоремы Коуза до эмпирических исследований // Институциональная экономика: учебник / Под общ. ред. А. Н. Олейника. М.: Инфра-М, 2005.
5. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики. М.: Фонд экономической книги «Начала», 1997.
6. Олейник А. Газовый конфликт: торг неуместен // Ведомости. 2009. 12 янв.
7. Олейник А. Государство и бизнес: скромное обаяние этатизма // Ведомости. 2008. 11 июня.
8. Олейник А. Государство и бизнес: фейс-контроль для инвестора // Ведомости. 2008. 29 мая. С. A4.
9. Олейник А. Теоремы Коуза: институциональные предпосылки // Экономическая наука современной России. 2008. № 2. С. 21-39.
10. Олейник А. Триангуляция в контент-анализе: вопросы методологии и эмпирическая проверка // СОЦИС - Социологические исследования. 2009. № 2.
11. Саймон Г. Рациональность как процесс и продукт мышления // THESIS. 1993. Вып. 3.
12. Соссье С. Теория оптимального контракта: моделирование контрактных отношений // Институциональная экономика: учебник / Под общ. ред. А. Н. Олейника. М.: Инфра-М, 2005.С. 152-190.
13. Фадеев В. Государство и бизнес: инфантилизм интеллектуалов // Ведомости. 2008. 7 июня.
14. Шеллинг Т. Стратегия конфликта. М.: ИРИСЭН, 2007.
15. Эггертссон Т. Экономическое поведение и институты. М.: Дело, 2001.
16. Beetham D. The Legitimation of Power. Atlantic Highlands: Humanities Press, 1991.
17. Bowles S., Gintis H. Power // The New Palgrave: Dictionary of Economics. 2nd ed. / S. Durlauf, L. Blume (eds.). N. Y.: Palgrave Macmillan, 2008. Vol. 6.
18. Coleman J. Foundations of Social Theory. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 1990.
19. Commons J. Institutional Economics // American Economic Review. 1931. Vol. 21, No 3. P. 652.
20. Cooter R. Coase Theorem // The New Palgrave: A Dictionary of Economics. Vol. 1. Р. 457-460.
21. Dowding K. Power. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1996.
22. Friedman J. Bilateral monopoly // The New Palgrave: A Dictionary of Economics. Vol. 1. Р. 242-243.
23. Gaddy C. Perspectives and Potential of Russian Oil // Eurasian Geography and Economics. 2004. Vol. 45, No 5. P. 350-351.
24. Gaddy C., Ickes B. Resource Rents and the Russian Economy // Eurasian Geography and Economics. 2005. Vol. 46, No 8. P. 560.
25. Garfinkel H. Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1967.
26. Gray J., Densten I. Integrating quantitative and qualitative analysis using latent and manifest variables // Quality & Quantity. 1998. Vol. 32. P. 419-432.
27. Hoffman E., Spitzer M. The Coase Theorem: Some Experimental Results // Journal of Law and Economics. 1982. Vol. 23, No 1. P. 93.
28. Jonge J. de. Rational Choice Theory and Moral Action // Socio-Economic Review. 2005. Vol 3. P. 117-132.
29. Kreps D. Corporate Culture and Economic Theory // Perspectives on Positive Political Economy / J. Alt, K. Shepsle (eds.). Cambridge: Cambridge University Press, 1990.
30. Langlois R. Rationality, Institutions and Explanation // Economics as a Process: Essays in the New Institutional Economics / R. Langlois (ed.). Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
31. Lukes S. Power: A Radical View. N. Y.: Palgrave Macmillan, 2005.
32. Major Non-OPEC Countries' Oil Revenues / US Department of Energy. Washington, DC: Energy Information Administration, 2005.
33. Munro J. E. Principal and Agent // The New Palgrave: A Dictionary of Economics / J. Eatwell, M. Milgate, P. Newman (eds.). N. Y.: Stockton Press, 1987. Р. 966.
34. Oleinik A. Minimizing Missed Opportunities: A New Model of Choice? // Journal of Economic Issues. 2007. Vol. 41, No 2. P. 547-556.
35. Peach J., Dugger W. An Intellectual History of Scarcity // Journal of Economic Issues. 2006. Vol. 40, No 3. Р. 693.
36. Schotter A. The Economic Theory of Social Institutions. Cambridge: Cambridge University Press, 1981.
37. Scott J. Power. Cambridge: Polity Press, 2001.
38. Serrano R. Bargaining // The New Palgrave: Dictionary of Economics. 2nd ed. / S. Durlauf, L. Blume (eds.). N. Y.: Palgrave Macmillan, 2008. Vol. 1. P. 370-380.
39. Simon H. A Formal Theory of the Employment Relationship // Econometrica. 1951. Vol. 19, No 3. P. 293-305.
40. Simon H. Notes on the Observation and Measurement of Political Power // Journal of Politics. 1953. Vol. 15, No 4. P. 503.
41. Simon H. Rationality as Process and as Product of Thought // American Economic Review. 1978. Vol. 68, No 2. P. 13
42. Stiglitz J. Principal and Agent // The New Palgrave: A Dictionary of Economics / J. Eatwell, M. Milgate, P. Newman (eds.). N. Y.: Stockton Press, 1987.
43. Sugden R. Spontaneous Order // Journal of Economic Perspectives. 1989. Vol. 3, No 4. P. 85-97.
44. Tilly C. War Making and State Making as Organized Crime // Bringing the State Back In / P. Evans, D. Rueschemeyer, T. Skopol (eds.). Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
45. Wartenberg T. E. The Forms of Power: From Domination to Transformation. Philadelphia: Temple University Press, 1990.
46. Weber M. Economy and Society: An Outline of Interpretative Sociology. N. Y.: Bedminster Press, 1968. Р. 943-946.
47. Weil P. Increasing Returns and Animal Spirits // American Economic Review. 1989. Vol. 79, No 4. Р. 889-894.
48. Williamson O. Markets and Hierarchies, Analysis and Antitrust implications: A Study in the Economics of Internal Organization. N. Y.: The Free Press, 1975.
49. Wolf C. Markets or Governments: Choosing between Imperfect Alternatives. L.: MIT Press, 1988.
50. Wrong D. Power: Its Forms, Bases and Uses. N. Y.: Harper Colophon, 1980.
Review
For citations:
Oleynik A. Minimizing Missed Opportunities: Modeling Relationships between the State and Business in Russia. Voprosy Ekonomiki. 2009;(7):42-61. (In Russ.) https://doi.org/10.32609/0042-8736-2009-7-42-61