Preview

Voprosy Ekonomiki

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

Interval Perception of Information and Consumer Behavior: Methodological Aspects

https://doi.org/10.32609/0042-8736-2007-12-60-70

Abstract

The article stresses the difference between objective presence and subjective perception of information by economic agents. The author considers some psycho-physiological aspects of information perception which are directly connected with the processes of economic decision-making. The article also discusses theoretical problems of modeling the perception of information about prices and quantities of goods and services on the part of consumers. Interval approach for uncertainty description is offered, the general consumer choice problem in case of interval uncertainty is formulated, and some practical issues in market price formation, the role of savings and macroeconomic equilibrium are discussed.

About the Author

D. Davydov
Institute of mathematics and computer science, Far Eastern State University
Russian Federation


References

1. Алле М. Поведение рационального человека в условиях риска: критика постулатов американской школы // Thesis. 1994. № 5.

2. Ащепков Л. Т., Давыдов Д. В. Показатель интервального неравенства: свойства и применение // Вычислительные технологии. 2006. Т. 11, № 4. С. 13-22.

3. Ащепков Л. Т., Давыдов Д. В. Универсальные решения интервальных задач оптимизации и управления. М.: Наука, 2006.

4. Бардин К. В. Проблема порогов чувствительности и психофизические методы. М.: Наука, 1976.

5. Бардин К. В., Войтенко Т. П. Феномен простого различения // Психофизика дискретных и непрерывных задач. М.: Наука, 1985. С. 73-96.

6. Бардин К. В. Пороговая проблема и дифференциальная психофизика // Вопросы психологии. 1990. № 1. C. 131-136.

7. Вощинин А. П., Сотиров Г. Р. Оптимизация в условиях неопределенности. М.; София: Изд-во МЭИ-Техника, 1989.

8. Давыдов Д. В., Тарасов А. А. К задаче оптимального выбора в условиях интервально определенных цен // Экономический анализ на Дальнем Востоке России: Научные доклады. М.: МОНФ, 2005. Вып. 169. С. 99-108.

9. Давыдов Д. В., Тарасов А. А. К задаче оптимального выбора в условиях интервально определенных цен.

10. Давыдов Д. В., Тарасов А. А. Потребительский выбор в условиях неопределенности: некоторые эксперименты // Тезисы докладов 28-й международной научной школы-семинара им. С. С. Шаталина. Нижний Новгород; Воронеж: Изд-во ВГУ, 2005. С. 170-172.

11. Иванов М. А., Скотникова И. Г. Проблема определения равенства-различия / Под ред. Е.А. Сергиенко. М.: Ин-т Психологии РАН, 2004.

12. Козелецкий Ю. Психологическая теория решений. М.: Прогресс, 1979.

13. Мышкин И. Ю., Лебедев А. Н. Психофизиологический механизм субъективных оценок громкости звука // Психофизиологические закономерности восприятия и памяти. М.: Наука, 1985. С. 34-55.

14. Орловский С. А. Проблемы принятия решений при нечеткой исходной информации. М.: Наука, 1981

15. Оше В. К. Роль оперативной памяти в решениях задач зрительной интерполяции линейных интервалов // Психофизиологические закономерности восприятия и памяти. М.: Наука, 1985. С. 125-138.

16. Скотникова И. Г. Субъективная психофизика: результаты исследований // Психологический журнал. 2003. Т. 24, № 2. С. 121-131.

17. Фишберн П. Теория полезности для принятия решений. М.: Наука, 1978.

18. Шарый С. П. Интервальные алгебраические задачи и их численное решение. Дисс. … докт. физ.-мат. наук. Новосибирск, 2000.

19. Anscombe F., Aumann R. A Definition of Subjective Probability // The Annals of Mathematical Statistics. 1963. No 34. P. 199-205.

20. Bilgic T. Interval-valued Preference Structures // European journal of operational research. 1998. Vol. 105, No 1. P. 162-183.

21. Fechner G. T. Elemente der Psychophysik. Leipzig: Breitkopf und Hartel. Bd. I. 1860; Bd. II. 1889.

22. Jastrow J. A Critique of Psychophysic Methods // American Journal of Psychology. 1888. Vol. 1. P. 271-309.

23. Kahneman D., Tversky A. Prospect Theory: an Analysis of Decision under Risk // Econometrica. 1979. Vol. 47, No 2. P. 263-292.

24. Kyburg H. Interval-valued Probabilities. 1999. http://www.sipta.org/documentation/interval_prob/kyburg.pdf.

25. Lancaster K. A New Approach to Consumer Theory // Journal of Political Economy. 1966. Vol. 74, No 2. P. 132-157.

26. Maslow A. A Theory of Human Motivation // Psychological Review. 1943. Vol. 50. P. 370-396.

27. Müller G. Zur Grundlegung der Psychophysik. Berlin: T. Grieben, 1878.

28. Savage L. The Foundations of Statistics. N.Y.: Dover publications, 1954.

29. Shepherd W. G. On the Core Concepts of Industrial Economics // Mainstreams in Industrial Organization // Theory and International Aspects. Book I / H. W. de Jong, W. G. Shepherd (eds.). Dordrecht: Kluwer, 1986. P. 26-27.

30. Smith V. Experimental Methods in Economics. L.: Macmillan, 1989.

31. Varian H. Microeconomic analysis. N.Y. etc.: Norton, 1992.


Review

For citations:


Davydov D. Interval Perception of Information and Consumer Behavior: Methodological Aspects. Voprosy Ekonomiki. 2007;(12):60-70. (In Russ.) https://doi.org/10.32609/0042-8736-2007-12-60-70

Views: 673


ISSN 0042-8736 (Print)