Preview

Voprosy Ekonomiki

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

Basic Human Values of Russians and Other Europeans (The Results of 2008 Surveys)

https://doi.org/10.32609/0042-8736-2010-12-107-130

Abstract

The authors rely mainly on the data from the fourth round of the European Social Survey held in 2008 in their comparison between the Russian basic values and the values of the 31 other European countries as measured by Schwartz Portrait Values Questionnaire. The authors start from comparing country averages. Then they compare Russia with the other countries taking into account internal country value diversity. And finally they refine cross-country value comparisons taking the advantage of the multiple regression analysis. As revealed from the study there are important value barriers to the Russian economy and society progress and well targeted cultural policy is needed to promote necessary value changes.

About the Authors

V. Magun
Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences; National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


M. Rudnev
Institute of Sociology of the Russian Academy of Sciences; National Research University Higher School of Economics
Russian Federation


References

1. Андреенкова А. В. Материалистические/постматериалистические ценности в России// Социологические исследования. 1994. № 11.

2. Магун В. С. Динамика трудовых ценностей российских работников: 1991-2004 гг. // Российский журнал менеджмента. 2006. № 4.

3. Магун В. С. Трудовые ценности российского населения: социалистическая модель и постсоциалистическая реальность // Куда идет Россия? Альтернативы общественного раз- вития. Вып. II / Под ред. Т. И. Заславской. М.: Аспект-пресс, 1995.

4. Магун В. С. Ценностный реванш в современном российском обществе // Куда идет Россия? Альтернативы общественного развития. М.: Интерпракс, 1994.

5. Магун В., Руднев М. Жизненные ценности населения Украины: сравнение с 23 другими европейскими странами // Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии. 2007. № 3-4.

6. Магун В., Руднев М. Жизненные ценности российского населения: сходства и отличия в сравнении с другими европейскими странами // Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии. 2008. № 1.

7. Магун В., Руднев М. Сходства и отличия базовых ценностей россиян и других европейцев // Россия в Европе. По материалам международного сравнительного социологического проекта «Европейское социальное исследование» / Отв. ред.А. В. Андреенкова, Л. А. Беляева М.: Академия, 2009.

8. Население России 2006: Четырнадцатый ежегодный демографический доклад / Отв. ред. А. Г. Вишневский. М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2008. C. 51-58.

9. Харрисон Л. Кто процветает? Как культурные ценности способствуют успеху в экономике и политике. М.: Фонд «Либеральная миссия»; Новое издательство, 2008.

10. Шлейфер А., Трейзман Д. Россия - нормальная страна // Россия в глобальной политике. 2004. № 2.

11. Ясин Е. Г., Снеговая М. В. Тектонические сдвиги в мировой экономике. Что скажет фактор культуры. М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2009.

12. Davidov E., Schmidt P., Schwartz S. Bringing Values Back In: the Adequacy of the European Social Survey to Measure Values in 20 countries // Public Opinion Quarterly. 2008. Vol. 72, No 3. P. 420-445.

13. Inglehart R. Measuring Culture and Cultural Change: an Introduction / Paper presented to The Samuel Huntington Symposium: Culture, Cultural Change and Economic Development. Moscow, 25 May, 2010.

14. Inglehart R. Modernization and Postmodernization: Cultural, Economic and Political Change in 43 Societies. Princeton: Princeton University Press, 1997.

15. Inglehart R., Baker W. E. Modernization, Cultural Change, and the Persistence of Traditional Values // American Sociological Review. 2000. Vol. 65, No 1. P. 19-51.

16. Maslow A. H. Motivation and Personality. 2nd ed. N. Y.: Harper & Row, 1970.

17. Measuring Attitudes Cross-Nationally: Lessons from the European Social Survey / R. Jowell et al. (eds.). L.: Sage, 2007.

18. Norris P., Davis J. A Continental Divide? Social Capital in the US and Europe // Measuring Attitudes Cross-Nationally: Lessons from the European Social Survey. P. 239-264.

19. Schwartz S. H. A Proposal for Measuring Value Orientations across Nations // Questionnaire Development Package of the European Social Survey. 2003. http://www. europeansocialsurvey.org/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=126&Itemid=80.

20. Schwartz S. H. Cultural Value Orientations: Nature and Implications of National Differences. Moscow: State University - Higher School of Economics Press, 2008.

21. Schwartz S. H. et al. Extending the Cross-Cultural Validity of the Theory of Basic Human Values with a Different Method of Measurement // Journal of Cross Cultural Psychology. 2001. Vol. 32, No 5. P. 519-542.

22. Schwartz S. H. Instructions for Computing Scores for the 10 Human Values and Using them in Analyses // Documentation for ESS-1. 2003. http://ess.nsd.uib.no/ess/doc/ess1_human_values_scale.pdf;

23. Schwartz S. H. Universals in Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries // Advances in Experimental Social Psychology. Vol. 25. San Diego, CA: Academic Press, 1992. P. 1-66.

24. Schwartz S. H., Bardi A. Influences of Adaptation to Communist Rule on Value Priorities in Eastern Europe // Political Psychology. 1997. Vol. 18, No 2. P. 385-410.

25. Schwartz S. H., Bilsky W. Toward a Theory of the Universal Content and Structure of Values: Extensions and Cross-Cultural Replications // Journal of Personality and Social Psychology. 1990. Vol. 58, No 5. P. 878-891.

26. Schwartz S. H., Lehmann A., Roccas S. Multimethod Probes of Basic Human Values // Social Psychology and Culture Context: Essays in Honor of Harry C. Triandis. Newbury Park, CA: Sage, 1999.

27. Schwartz S. H., Verkasalo M., Antonovsky A., Sagiv L. Value Priorities and Social Desirability: Much Substance, Some Style // British Journal of Social Psychology. 1997. Vol. 36, No 1. P. 3-18.

28. Shleifer A., Treisman D. A Normal Country // Foreign Affairs. 2004. March/April.

29. Tibshirani R., Walther G., Hastie T. Estimating the Number of Clusters in a Dataset via the Gap Statistic // Journal of the Royal Statistical Society. 2001. Vol. 63. P. 411-423.

30. Verkasalo M., Lönnqvist J.-E., Lipsanen J., Helkama K. European Norms and Equations for a Two Dimensional Presentation of Values as Measured with Schwartz's 21-item Portrait Values Questionnaire // European Journal of Social Psychology. 2009. Vol. 39, No 5. P. 780-792.


Review

For citations:


Magun V., Rudnev M. Basic Human Values of Russians and Other Europeans (The Results of 2008 Surveys). Voprosy Ekonomiki. 2010;(12):107-130. (In Russ.) https://doi.org/10.32609/0042-8736-2010-12-107-130

Views: 746


ISSN 0042-8736 (Print)